Innover i Loch Broom

Ullapool – ankrings-/moorings plass

24.juni – 25.juni 2022 – Kristine

Alarmen gikk klokken 07.00 og vi spratt ut av sengen med hodet høyt, helt sinnsykt klar for å seile. Neida. Vi lå å drøyde den til 08.00 som de drågene vi er. Det var meldt lite til ingen vind i dag, så vi var forberedt på at det ville bli rolig cruising med medvind i ca 12.timer. Til vår store glede var det fremdeles flott vær og nok vind til å holde en fart på 5-8 knop stort sett hele veien. Dette var det kjekkeste seilaset på hele turen så langt. Plasteret var godt plantet bak høyre øre. Jeg var ikke spesielt mentalt forberedt på enda en magevrengende opplevelse, så dønningene som kom farende fra havet var ingen sak for denne seileren!

Vi brukte Reeds nautical almanakk til å finne vår neste overnattingsplass på vår ferd, og Ullapool virket veldig passende. Eneste minuset var at tettstedet ligger innerst i Loch broom. Det tar ca to timer å seile inn og ut. Litt kjedelig, det blir litt forsinkelser på forsøket vårt i å komme oss sydover på denne måten. Vi ankom en søt liten plass med masse hvite steinhus klokken 17.30, timesvis tidligere enn antatt. Her er et ikke noen gjestebrygge for besøkende, men det er laget et stort område for mooring. Vi syns det var litt dyrt med 150kr natten på mooring så vi fant oss et lite ankringsområde blant alle blåsene isteden.

Lørdag putret vi inn til land i jollen med vår elektriske påhengsmotor. Vi bruker en motor som heter E-propulsion. Den var svindyr, men hadde nok fordeler til at vi valgte å kjøpe den. Det største plusset med hele maskineriet er at det ikke trenger drivstoff som søles i sjøen. I tillegg er det deilig at den ikke veier to hundre tonn slik at jeg også klarer å ta den i bruk. Vi var litt skeptisk til en el-påhengsmotor men den har faktisk ganske god rekkevidde! Man må bare akseptere at det ikke vil bli noe vannplaning akkurat.

Vi hadde ventet en god stund med å dra fra Vestlandskyss. Som vanlig blåste det hester og bestemødre, så vi var ikke veldig trygg på å forlate henne helt alene, men litt ut på ettermiddagen virket det greit nok. På land slet vi med å finne et sted å fortøye jollen. Det var en liten brygge ved en stor fergekai, men her var det strengt forbudt å sette fra seg noe som helst. Det ble til at vi satt fra oss fartøyet vårt på en båtrampe ved en yachtklubb som lå fint til ved stranden. Det var ikke helt optimalt på grunn av at tidevannet var på vei opp, så hvis vi ikke var rask nok tilbake kunne det være det ble en liten gåtur ut i sjøen. Denne tidsbegrensningen og den sterke vinden preget også sinnsstemningen på vår lille tur. I utganspunktet skulle vi handle mer mat på Tesco og stikke innom en butikk som kanskje hadde båt-deler, men vi hadde også lyst å utforske litt videre. Kanskje kose oss litt og se på bygdelivet. Men turen ble altså noe avstumpet. Vi hastet oss tilbake fra butikken, kjøpte oss en is som plaster på såret og travet tilbake til jollen. Hvis du spør Ruben, så kommer han til å nekte for det, men jolleturen tilbake tror jeg faktisk er det kjekkeste han har opplevd hittil. I livet spør du? Ja faktisk, det kan godt være. Når det blåser blir det nemlig også bølger. Og når en stakkars jente må sitte helt fremme i jollen og disse bølgene kommer rett imot så blir det nemlig også sjøsprøyt. Vi plasket avgårde og for hver bølge vi traff ble jeg dynket i iskaldt saltvann. Hvordan skal jeg beskrive latteren som kom fra kapteinen som hadde et kvinnelig skjold fremfor seg? Dypt og hjertelig. Han lo fremdeles da han pakket matvarene i kjøleskapet.

Jeg hadde per dags dato, ikke dusjet siden vi forlot Kirkwall. Altså 6 dager. Varmtvannstanken vår varmer vannet dersom vi kobler oss på strøm på land, eller så kan vannet varmes ved å sette på motoren. Når vi kun seiler og stort sett er på anker har vi derfor ikke varmt vann ombord. Akkurat i dag valgte vi å koble varmtvannstanken til inverteren vår. (Inverteren omgjør strømmen fra batteriene på 12V om til 230V, som varmeelementet bruker).  Vi unnet oss en god dusj begge to. Selv om det tok knekken på halvparten av strømmen ombord. I 20.00 tiden på kvelden ble det nesten helt vindstille. Vi var ikke helt klar for å avslutte kvelden enda, så vi tok oss inn til land med PC i sekken og jeansene på. Dette er helt alvorlig første gang jeg har hatt på meg jeans og ikke ull på 20 dager. Vi satte oss på en bar med gratis Wifi, kjøpte oss en øl hver slik at vi kunne sitte der med god samvittighet, og fikk endelig lastet opp vår aller første Youtube video! Spennende! Jeg har nok litt høye forventninger til meg selv, for jeg ser videoen, blitt litt varm på ørene og tenker nå mitt. Håper at det er noen lunde underholdende for de hjemme som ser det. Jeg vet i alle fall at mine foreldre kommer til å være like glad i meg uansett hvor dårlig redigert den er.