Nordsjøen

8.-9.juni 2022 – Kristine

God morgen fra Vestlandskyss, trygt ankret opp på Upsøy, sør-vest på Sotra. Det er en helt egen følelse å ligge på anker i uthavn. Brusing av sjøen som treffer skjær og klirring i vaierne på masten. Det er fredfullt. Morgenen 8.juni var det blå himmel, solskinn og vi har alle fått oss en god natt søvn etter det korte seilaset fra Bergen. På etappen over til Shetland har vi to ekstra karer ombord som Ruben studerte med i sin ungdom, Arne og Jon. Det er veldig fint å ha litt selskap og ikke minst fire ekstra hender som kan ta i et tak.

Jeg våknet av alarmen  klokken 02.00 for å sette på et sjøsykeplaster. Dette må på minst 6 timer før avreise og varer i 72 timer. Plasteret har jeg bare brukt en gang tidligere, forrige gang vi dro til Shetland, men da tok jeg det ikke i tide og endte med å kaste opp i 12 timer før plasteret ville virke.

Upsøy

Jeg kan ikke sette et plaster hver gang vi skal ut på havet, men det sies at ca 3-4 dager til havs skal kurere sjøsyken. Nå er imidlertid ikke Nordsjøen stedet å starte opptrening av sjøbein for å si det sånn. Da vi dro til Shetland påsken 2019 var det stiv kuling, vi var uerfaren og ikke minst lite forberedt på hvordan Nordsjøen oppfører seg. Det grunne havet på omtrent 100 meter skaper en veldig urolig sjø der bølgene kommer fra alle kanter når uværet setter inn. Det er veldig utfordrende å navigere en seilbåt i slike forhold. Under den varme dynen i sengen så jeg tomt ut i mørket og kjente panikken bre seg som verk i brystet nå kvelden før avreise. Man skal virkelig ikke tulle med sjøsyke og man skal ha enorm respekt for kreftene i havet.

Når ankeret ble hevet dagen for avreise satte vi ut til sjøs med god vind på 7 m/s fra vest og dønninger fra nord, bølgene traff altså styrbord side av båten. Ettersom Shetland ligger rett vest for Norge måtte vi legge kursen litt nord for Shetland. Heldigvis blåste det godt nok til at seilene holdt båten stabil i sjøen. Vi fikk også testet vårt nye forseil, men vi hadde trøbbel med å rulle det tilbake inn fordi furlexen hadde kilt seg. Når forseilet slippes ut og ikke rulles inn med en gang blafrer det overhendig i vinden. Kraftig blafring kan ødelegge seil så her er det om å gjøre å være rask. Et par testrunder med forseilet og alt var som det skulle igjen. Det blir også første gang vi bruker det splitters nye vindroret vårt, Hydrovane. Det er så mye nytt og spennende, og jeg ser det kile godt i fingerspissene til Ruben etter å få testet utstyret. Han har tross alt lagt liv og sjel i dette de siste månedene.

Etter rundt 6-7 timer ut i havet løyet vinden slik som meldt. Motoren, eller jern-genoaen som Ruben kaller den, måtte på for å få fremgang. Vinden hadde roet seg, men det tar litt tid før bølgene roer seg tilsvarende. Nå var ikke seilene oppe lenger for å holde båten stabil. Vi rullet av gårde ut i havet. Side til side i en endeløs vugging. Personlig mener jeg dette er noe av det mest ukomfortable seiling har å by på. Ingen vind og mye bølger. Når solen forsvant var vi i en svart hvitt film, med grå himmel og grått hav som kom farende i dønninger så langt øyet kunne se. De klare røde fargene fra det norske flagg som satt trofast på akterspeilet og en knall oransje Danbuoy, som forhåpentligvis aldri skal brukes, ble nesten litt malplassert i denne scenen vi befant oss i.

Dagen var rolig, natten var kald og skiftene ble korte. Vi hadde ikke noe særlig system på skiftene men konkluderte med at 3 timer var lenge nok i kulden. Rundt 4 timer før vi ankom vår destinasjon returnerte vinden. 5 m/s og ENDELIG av med den øresønderrivende brummingen fra motoren. Til og med musikken ble slått av slik at vi alle bare kunne lene oss tilbake og nyte stillheten. Seilaset tok 36 timer og klokken 21.30 var vi fremme i havn og klar for noe kaldt og godt i glasset.