Orknøyene

15.juni 2022 – Kristine

Det ble et flott seilas fra Fair Isle. Vi møtte på et eldre ektepar fra Storbrittania som ga oss noen tips angående de sterke strømmene som er rundt Orknøyene og Skottland generelt. Det er mye å tenke på når det gjelder tidevannet. Dersom man får for mye strøm mot fartsretningen kan det være man ikke vil klare å komme seg fremover eller at det bare går sakte. Her må man være flink med timingen.

Overfarten tok rundt 7 timer i dag, mye mer behagelig enn sist. 5 m/s fra syd. Vinden er altså rett i fleisen som vanlig. Vi kunne nyte noe sol og litt høyere temperaturer. Jeg har hatt på sjøsykeplasteret for tredje dag på rad og jeg blir bare mer og mer utmattet av den. Jeg sov nesten hele veien. Når vi nærmet oss strømmene vekket Ruben meg slik at vi kunne samarbeide om å navigere båten gjennom vårt første møte med tidevannet. Alt gikk veldig fint. Sjøen kokte rundt oss, og hadde et litt uvanlig utseende enkelte steder. Masse små taggete bølger med helt flate små områder som flak i havoverflaten.

Vi har ankret på Sanday i Otters Wick. Vi ble begge litt overrasket når vi ankom Orknøyene. Jo nærmere vi kom jo mer bekymret ble vi fordi vi ikke kunne se land i det hele tatt. Hadde vi bommet fullstendig med navigasjonen og var på vei ut i havet? Når vi kom nærme nok, forsto vi hvorfor øyen var vanskelig å se. Den er fullstendig flat. Ikke en ås eller et tre i sikte. På forhånd hadde vi sett for oss litt det samme landskapet som Shetland, der bukten vi skulle legge oss i, ville være omringet av noen berg og topper som man vanligvis møter innaskjærs. Istedenfor føles det som vi har ankret opp midt på havet.

16.-19. Juni 2022 – Kristine

Kirkwall

Fra Sanday tar det ca 7 timer å seile til Kirkwall. Det var helt vindstille så det ble en motoretappe. Vi har vært veldig usikker på hva vi ønsker å gjøre de neste dagene. Det kommer et skikkelig uvær som treffer orkenøyene og nord i Skottland som skal vare i omtrent 3 dager. Vi har ikke veldig lyst å ligge på anker disse dagene og vi har behov for en del utstyr for å få på plass watermakeren, en ikke-fungerende dieselvarmer og en ny fjernkontroll til ankervinsjen. Det eneste som gjør oss usikker på om vi ville dra til Kirkwall er rett og slett prisen for å ligge til havn der. 29,40 pund per natt (!!). Vi føler vi sprenger reisebudsjettet allerede den andre uken på tur. Men vi trenger som sagt litt deler og vi ønsker ikke å ta sjansen på å ligge for anker i slikt uvær om det kan unngås.

Tre dager i kirkwall har vært veldig lite spennende. Når vi kom frem torsdag ettermiddag, dro vi rett på turistinformasjonen som pekte oss i retning en butikk som kunne ha de delene vi var ute etter. Vi gikk rundt 30 min før vi fant en godt skjult marinebutikk. De hadde ikke det vi trengte så vi endte med å dra tilbake. På veien stoppet vi på Tesco supermarked for å kjøpe middag. Ruben måtte også selvsagt ha en matbit på veien, så vi kjøpte en boks med kremfylte engelske “treats” som vi jumset i oss på en benk. Fredag var det ut å lete igjen. Denne gangen en times spasering i et industriområde hvor det var bomtur på bomtur. Til slutt gikk vi innom et verksted som het marine engineering. Det satt det en gammel kar. Jeg tror han var veldig klar for pensjonistlivet. Vi fikk en lapp med noen navn på et par butikker som kanskje hadde det vi trengte. Vi hadde ikke mye håp da vi gikk innom første butikken på listen, en butikk som solgte bilutstyr og verktøy. Men tror du det ikke! Endelig fant vi den ledningen og diverse annet som vi trengte. Man merker virkelig forskjell på gleden i å finne noe så enkelt som en ledning når man har lagt dager med innsats i å finne det. For en opptur!

Ruben fikk seg en liten solotur tilbake i industri området, vi manglet så klart en liten slangekobling. Men nå er både watermakeren og ALLER viktigst – dieselvarmeren fikset. Jeg er så glad at jeg kan grine. Vi har bodd i en luftfuktighet på 90% og 12 grader innendørs og det er ikke tull. Det har knirket og knaket i alle ledd hver morgen, men nå skal jeg sprette ut av sengen som en Gaselle.

Lørdag ble vi invitert på øl og snacks på en hallberg-rassy sammen med en annen norsk seilbåt som het Gleden, fra Askøy. Det var to eldre karer og en dame som inviterte, og vi fikk servert skikkelig britisk snacks med ost og litt annet gøy. Vi ble sittende en stund  å snakke om seiling og tidevannet her i områdene.  Den ene karen som inviterte fortalte at han hadde vært med på Whitbread Round The World race, det som nå kalles Volvo Ocean race, eller The Ocean Race som det vil hete framover. En regatta som har vært holdt siden 1973 og er ansett som en av de mest krevende regattaene i seilsporten. Jeg kunne se det glitre av beundring i hele Ruben sitt ansikt haha.

Vi har I løpet av disse tre dagene fulgt veldig nøye med på været for å finne et vindu hvor vi kan komme oss rundt nordspissen av Skottland – Cape Wrath. Vi vurderte også å dra til Iverness for å seile gjennom den kaledonske kanalen istedenfor, men med 29 sluser, mye diesel og en kostnad på rundt 4000 for å få lov å dra gjennom, bestemte vi oss for at det ikke er helt det vi ser for oss. Så søndag kveld er det et lite værvindu så da drar vi herfra og legger oss på anker ca 1 time unna. Satser enn så lenge å bli der til tirsdag morgen og så bærer det avgårde til Skottland!

Liten oppsummering:

For meg har været og hastverken som kommet deretter ødelagt litt av opplevelsen og inntrykket mitt av orknøyene. Når jeg på et senere tidspunkt kommer til å tenke tilbake på tiden jeg har tilbragt her er jeg redd for at det eneste jeg sitter igjen med er et minne om stress, innesitting med boblejakke og lue på, bekymring for båt og utålmodigheten etter å komme seg videre. Generelt mer eller mindre et ubehag. Det er veldig synd, og ikke i det hele tatt det jeg ønsket å få ut av besøket vårt på Orknøyene. Jeg håper vi kan komme tilbake hit en gang å oppleve hva disse øyene har å tilby.