Shetland

9.-10.juni 2022 – Kristine

En rimelig sliten gjeng ankom Lerwick på Shetland klokken 21.30 klar for endelig å sette føttene på et underlag som ikke beveger seg. Selv om seilaset var relativt rolig og stort sett fri for seiling (som kan innebære en del fysisk arbeid) var vi altså ganske sliten hele gjengen. Lite søvn, kulde og at man konstant må holde balansen tapper energien i større grad enn man kanskje er klar over. Jeg tenker det er fordi kroppen sjelden får anledning til å slappe helt av.

I Lerwick er det en havn som heter “Victoria pier” som er delt inn i to gjestebrygger. Under vår forrige visitt lå vi på den gjestebryggen lengst sør så det var denne vi siktet på denne gangen også. Da vi kom inn og fortøyde oss til bryggen kom vi i prat med en mann som fortalte at det skulle være en regatta her på Shetland de neste dagene, altså en konkurranse for båter, og at bryggen derfor var reservert. Ørlite tungt til mote var det inn igjen med tau og ut med båten til neste gjestebrygge. Litt syting og klaging ble det men denne havnen ligger bokstavlig talt rett rundt hjørnet, og tok oss maks et minutt å komme til. Spesielt synd på oss var det ikke, men du vet, lite søvn og så videre. En kombinasjon av reservert havn og et stort uvær som er meldt de neste dagene gjorde at det var en del båter på Victoria pier og vi måtte legge oss inntil en annen båt. Det var egentlig helt greit, vi tok bare noen ekstra tau i land fra baugen for å være sikret i den tunge vinden.

Shetland en en øygruppe bestående av hundrevis av øyer spredt i kryssningspunket mellom Nordsjøen og Atlanterhavet. Lerwick ligger på det som kalles “Mainland”. Det er flere naturopplevelser som anbefales av de lokale på øyene vi hadde lyst å få med oss. Blant annet til Noss nasjonale naturreservat hvor man kan finne seler, spekkhogger, lundefugler og diverse. Det er turistinformasjon rett ved havnen som kan gi masse informasjon om alt som er å oppleve. På grunn av den sterke vinden som kommer de neste dagene har vi veldig begrenset med tid her og må finne oss i at det ikke blir like mye oppdagelsesferder som ønsket. Men morgenen 10.juni var det fantastisk fint vær, moralen var på topp og vi gikk en tur til et utkikkspunkt mot sør som kalles The Knab. Vinden blåste iherdig. På toppen av utkikkspunktet var det som å være på nattklubb hvor man må skrike hverandre i øret. En veldig frisk og koselig tur der vi i alle fall fikk et lite innblikk i den dramatiske naturen. På kvelden fikk vi et deilig måltid med både forrett, hovedrett og dessert, spandert av våre veldig sjenerøse medseilere Arne og John. Jeg og Ruben må være forsiktig med pengebruken på reisen så dette var virkelig hyggelig. Er det ikke en fantastisk god følelse når mennesker rundt deg ønsker å gjøre det lille ekstra for at du skal ha det bra? Alle burde ha sånne i livet sitt.

Selv om det faller litt tungt for hjertet må vi prioritere å komme oss videre når vi får et værvindu. John og Arne tar fly tilbake til Bergen tidlig den 11.juni, flere dager tidligere enn tenkt, ettersom vi er værfast her i tre dager til. Jeg og Ruben hadde en samtale  i dag om at ferden vår på Shetland, Fair Isles og Orknøyene kanskje ikke blir helt det vi ser for oss på grunn av den unormalt kraftige vinden som er meldt i områdene. Det kommer til å bli en utfordring å komme seg rundt Nord-Scotland. Jeg hadde tenkt å begynne trening av sjøsyke etter vi hadde krysset Nordsjøen til Shetland men under disse forholdene blir det for krevende for Ruben å gjøre alt alene mens jeg ligger å vrenger magesekken i kahytten.

11.juni 2022 – Kristine

I dag er det en merkelig dag for oss begge. Besøket har reist og dette uværet, som jeg tyter sånn om, har truffet oss. Vi fikk lov av havnesjefen å flytte oss til bryggen som tar imot cruisegjester, så vi blir liggende her til vi drar. Det er litt mer behagelig å ligge her. Selv om det var litt styrete å flytte seg, var det vel verdt det. Vinden drar og sliter i båten. For hvert kast som kommer blir båten dyttet fra land og det rykker hardt fortøyingstauene. Det kjennes i hele båten. Men ja, tilbake til denne merkelige dagen som jeg innledet med. Ettersom vi er værfast, skulle vi bruke dagene våre her på å ferdigstille noen prosjekter og gjøre diverse reparasjoner. Ankervinsjen har en fjernkontroll som er festet fremme i baugen på båten. Denne er ødelagt og det er ingen som øyen som selger dette på kort varsel. Watermakeren som vi ikke hadde tid til å installere før avreise må også vente fordi vi mangler en kabel. Det er også ikke spesielt høy temperatur på denne øyen for øyeblikket. Vi var så lur at vi ga vekk varmeviften vår da vi dro fordi vi ønsket å bruke dieselvarmeren istedenfor. Om dieselvarmeren er ødelagt sa du? Javisst! Så vi sitter her inne i boblejakke og lue. Sist men ikke minst har jeg brukt store deler av dagen på å legge ut poster i reisebrevet på nettsiden vår og endte med å slette hele hjemmesiden. Det er litt mye på en gang som setter en ubehagelig stemning i luften og ingen av oss klarte helt å identifisere at noe var galt. Men vi satte oss ned snakket litt sammen og konkluderte med at dagen var litt rar, stemningen litt uggen og at det nok skyldes en litt traurig start på ferden. Det er fint å snakke sammen om disse tingene. Det stikker på en måte hull på den kjipe boblen slik at det positive også får litt plass.

Planen er å reise videre til Fair Isle på Mandag 13.juni, et seilas på rundt 7 timer. Det skal blåse rundt 10 m/s fra sørvest, så vi må ligge på kryss for å komme frem. Forhåpentligvis klarer vi det på en halser. Vi har også fått noen tips ang at havnen på Fair Isle er ganske liten. Det er sannsynlig at det er en del båter der nå på grunn av uværet som boltrer seg for tiden. Hvis det er fult må vi forberede oss på at vi må reise videre til Orknøyene, som er enda ca 7 timer unna igjen. Kryss fingrene for oss! Nå blir det forberedelser av båten slik at vi er klar for havet igjen! Fylling av vann, diesel og mat! Vi gleder oss til Fair Isle.